Pokazy z fizyki na Uniwersytecie Śląskim

Pokazy z fizyki 17 września 2009 roku klasy pierwsze wraz z panią Krystyną Stańczyk wyjechały na Uniwersytet Śląski w Katowicach, na pokazy z fizyki.

Pierwszy wykład zatytułowany „Światłem malowana" dotyczył optyki. Obserwowaliśmy widmo światła białego; jak mieszają się kolory światła, dlaczego i w jaki sposób je widzimy. Prowadząca wykład udowodniła, że światło rozchodzi się prostoliniowo na przykładzie Kamery Obscura. Wykorzystuje ona tę własność światła powodującą, że powstały obraz jest odwrócony. Następnie oglądaliśmy całkowite wewnętrzne odbicie promienia laserowego, które zjawisko wykorzystuje się do przesyłania informacji w światłowodach. Przyszła kolej na prawo załamania światła. Widzieliśmy, co się dzieje ze światłem na granicy ośrodków (np. wody i powietrza). Później były zabawy z lustrem - latanie na miotle, tworzenie sobowtórów - to były tylko nasze złudzenia spowodowane właściwościami luster, czyli odbiciami.

Później przeszliśmy do sali, w której prezentowano wykład "Rezonanse". Wykładowca omówił, na czym polega rezonans i gdzie ma zastosowanie. Okazało się, że zjawisko rezonansu powodujące efektywny przepływ energii drgań można spotkać wszędzie: w nowoczesnej diagnostyce medycznej, analizując przyczyny katastrof budowlanych, huśtając się na huśtawce, w instrumentach muzycznych (gitara, skrzypce), czy też w nadawaniu i odbieraniu sygnałów radiowych, telewizyjnych, telefonicznych.

Następnie uczestniczyliśmy w wykładzie "Skrzydlata fizyka", który przybliżył nam prawo Archimedesa. Prawo to bardzo dobrze przedstawiało doświadczenie "z rybą". Prowadzący przygotował butelkę z balonem w środku, podłączonym do pompki nożnej, aby móc wpompować powietrze do środka "ryby". A więc na wykładzie z fizyki było trochę biologii, z której wiemy, że ryba dzięki pęcherzowi pławnemu może zmieniać głębokość, na której się znajduje. Wynika to z prawa Archimedesa, czyli że przedmioty o większej gęstości niż woda toną, a te o mniejszej gęstości wypływają na powierzchnię lub unoszą się w wodzie jak wspomniane wcześniej ryby. Dotyczy to również balonów, które się unoszą dzięki napełnieniu helem bądź ogrzanym powietrzem. Również wykładowca w bardzo przystępny sposób przybliżył nam jak stosuje się własności, które wynikają ze skomplikowanego równania Bernoullie'go. Dzięki tym własnościom żaglówka może płynąć nawet pod wiatr, a samolot wzbija się w powietrze i lata. Odpowiednio wyprofilowane skrzydła samolotu i specyficzne wygięcie żagla mają wpływ na własności tych przedmiotów. Specyficzny kształt sprawia, że powietrze otaczające skrzydła samolotu przy pewnej prędkości zaczyna "przyklejać się" do tych skrzydeł, a dzięki temu samolot może wzbić się w górę.

Oglądane przez nas doświadczenia utrwaliły i znacznie poszerzyły naszą wiedzę na temat prezentowanych zjawisk fizycznych. Ważne było także, że mogliśmy poczuć się choć przez chwilę studentami, mając zajęcia w salach wykładowczych Uniwersytetu Śląskiego, prowadzonych przez pracowników tej uczelni.

Przygotowanie:
Natalia i Sandra
© LO Gilowice